Producatorii alimentari stiu foarte bine cat de mult conteaza ambalajul pentru oamenii care le cumpara produsele, insa putini dintre noi stim ca modelele de ambalaje ne determina sa mancam mai mult sau, dimpotriva, mai putin.
Stiati ca atunci cand mancam din ambalaje transparente, de tipul pungilor, obisnuim sa consumam mai mult produs? Daca mancam bomboane, spre exemplu, dintr-o punga transparenta, putem manca cu pana la 69% mai mult decat dintr-o punga opaca, prin care nu se vede produsul.
Motivul? Ambalajele transparent ne cresc pofta de mancare caci vedem produsele alimentare apetisante pe care le avem in fata ochilor, spre deosebire de ambalajele opace. Pe de alta parte, pentru unele persoane, mai atente cu silueta, ambalajele transparente pot fi o solutie pentru a manca mai putin caci vad exact cat consuma. Dar acest lucru este valabil doar la oamenii care-si controleaza atent alimentatia si sunt foarte grijulii cu silueta proprie.
Totodata, este importanta si culorile de pe ambalajele opace. Producatorii alimentari au descoperit un secret care nu ne avantajeaza pe noi, ca clienti: daca ambalajul contine verde, suntem mai tentati sa il cumparam, pentru ca asociem verdele cu produsele bio, cu sanatatea. Dar doar pentru ca produsul are pe ambajal o bulina verde nu inseamna ca acesta este si sanatos. Singurul mod de a verifica asta este sa citim cu atentie eticheta.
Mai conteaza si dimensiunea bucatelelor de mancare care vin ambalate. Atunci cand bucatile sunt mari, tindem sa ne limitam la una sau la doua bucati, dar cand sunt mici, precum bomboanele sau chipsurile, uitam sa ne oprim caci percepem ca mancam cate putin, desi, la final, am terminat toata punga.
Daca suntem fani ai produselor junk-food, precum cele prezentate mai sus, ideal este sa mancam din ambalaje opace, prin care nu vedem, iar produsul in sine sa fie mare ca dimensiune. Ambalajul opac si bucata mare de produs ne determina sa mancam mai putin, combinatie si mai eficienta daca ne punem in minte sa luam doar una sau doua bucati.