Sanatate

9 mituri privind sanatate pe timp de iarna, demontate!

joggingiarna1

Aerul prea rece fara rau si nu ar trebui sa faci sport cand este frig afara sunt doar doua dintre miturile care tin de starea de sanatate pe timp de iarna.

 

MIT: aerul rece te imbolnaveste

 

Temperaturile scazute nu te imbolnavesc de la sine. Ci dimpotriva. Celulele care lupta impotriva infectiilor in organism se inmultesc la temperaturi scazute, asadar frigul chiar poate intari imunitatea.

 

MIT: nu face sport cand e frig

 

Te pregatesti sa te strecori sub plapuma si sa te apuci/reapuci de sport abia la primavara!? Ei bine, mai bine te ridici din pat si iesi afara, iarna. Exercitiile fizice efectuate la temperaturi scazute, cu echipament corespunzator, genereaza arderi calorice mai intense decat cele efectuate la temperaturi confortabile trupului uman (circa 20 de grade cu plus).

 

MIT: scapi de alergii iarna

 

Crezi ca doar primavara este sezonul alergiilor si ca iarna chiar poti scapa de ele? Ei bine, fals! Alergiile “de interior” se agraveaza pe timpul iernii, tocmai pentru ca petrecem mai mult timp in casa si aerisim mai rar.

 

MIT: nu ai nevoie de crema cu factor de protectie solara iarna

 

Desi iarna sunt slabe sanse sa suferi de arsuri de soare, asta nu inseamna ca razele soarelui nu actioneaza la fel de nociv ca vara. Ba dimpotriva, in unele cazuri, sunt si mai nocive, pentru ca zapada asternuta reflecta 80% din ravele UV periculoase pielii, crescand riscul de leziuni celulare de doua ori. Asadar si iarna este indicat sa te dai cu crema cu factor de protectie solara.

 

MIT: la nivelul capulului se pierde cea mai multa caldura

 

Caldura corporala nu se pierde daca nu-ti pui o caciula/basca sau orice altceva in cap iarna, ci daca nu-ti pui manusi, caci de la nivelul mainilor se duce mult mai multa caldura decat de la nivelul capului.

 

MIT: lipsa luminii cauzeaza depresia de iarna

 

Intr-adevar, faptul ca ziua este mai scurta, iar noaptea mai lunga nu ajuta starea de spirit, dar nici nu cauzeaza depresia de iarna. Aceasta tulburare apare doar daca exista probleme emotionale si psihologice de fond, starea depresiva neputandu-se justifica doar prin faptul ca este mai putin lumina afara.

 

MIT: te ingrasi cinci kilograme

 

Cand te gandesti la alimentele mai grase de iarna, la zilele pe care le petreci in casa pentru ca nu ai chef sa iesi in frig si la patul si plapuma sub care vrei sa lancezesti, normal ca apare la un moment dat un semnal de alarma care atrage atentia asupra riscului de ingrasare. Insa, in medie, o femeie nu se ingrasa mai mult de un kilogram pe timpul iernii, daca nu face excese alimentare.

 

MIT: temperaturile scazute accelereaza caderea parului

 

Frigul nu accelereaza pierderea firelor de par, ba dimpotriva, arata un stiu efectuat pe peste 800 de femei pe o perioada de sase ani. Temperaturile scazute chiar ajuta la mentinerea firului de par in “sacul sau”, insa, intr-adevar, pe lungimea sa exista riscul deshidratarii si al fragilizarii. Asadar, cel mult frigul poate favoriza ruperea firelor de par, dar nu caderea de la nivelul scalpului.

 

MIT: alcoolul te incalzeste

 

Consumul de alcool dilata vasele de sange, facilitand astfel circulatia sangelui spre extremitati – maini, picioare si piele. Insa, cand este frig, reactia naturala a organismului este inversa: sa-si canalizeze circulatia sangelui spre organele vitale, extremitatile nefiind esentiale. Senzatia de caldura este de scurta durata. Mai mult, alcoolul nu mai permite corpului sa tremure, acesta fiind un mecanism natural de autoaparare cand temperaturile sunt scazute.