Diete

FOTO Iata cum sa iti imparti “farfuria zilnica” pentru a nu te ingrasa!

alimente1

Ar trebui sa mancam mai putine grasimi, mai putin sarat, mai putine dulciuri, mai multe legume si legume.

Recomandarea o stim caci am auzit-o de nenumarate ori. Dar cat inseamna “mai putin” sau “mai mult” si cum arata, de fapt, un regim alimentar sanatos?

 

Recomandarile medicilor, sporturile televizate, dar si sfaturile primite in familie si acea voce mica interioara care ne trage un semnal de alarma cand exageram ne spun ca ar trebui sa mancam “mai putin asa” si “mai mult asa”.

 

Cantitativ vorbind este, totusi, dificil sa precizezi ce inseamna acest mult si acest putin, dat fiind ca oamenii se hranesc diferite, in functie de varsta, de educatie, de venituri, dar si de circumstante.

 

In gramaj si din punct de vedere caloric este, iarasi, complicat sa stabilesti standarde, caci un adolescent care practica un sport anume are nevoie de altceva decat acel adolescent a carui singura activitate recreativa este jocul pe calculator. Totodata, o tanara la 25 de ani poate manca unele alimente si in unele cantitati care, pentru o femeie in varsta de 40 de ani, ar insemna calea sigura spre ingrasa.

 

Exista totusi un mod eficient pentru a afla ce inseamna alimentatia sanatoasa zilnica, daca reducem proportiile la nivelul unei singure farfurii. Acest mod a fost pus in practica de Serviciul National de Sanatate din Marea Britanie pentru a oferi o idee clara cetatenilor cum trebuie sa arate un regim alimentar zilnic sanatos.

 

Pentru inceput, impartim farfuria in 3 parti egale.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

O parte (cea conturata cu verde in imaginea de mai jos) trebuie sa fie compusa din vegetale. Cu alte cuvinte, o treime din tot ceea ce mancam zilnic trebuie sa fie reprezentate de legume si de fructe.

 

A doua parte (cea conturata cu galben) trebuie sa fie compusa din tot ceea ce inseamna cereale integrale. Da, carbohidrati, dar nu de orice fel. Carbohidrati cu eliberare treptata, adica cei buni, se gasesc in produsele din cereale integrale, cat mai putin tratate industrial. Asadar, trebuie aleasa o mana de musli in loc de doi biscuiti cu ciocolata. Practic, o treime din alimentatia zilnica trebuie sa fie compusa din orez, cartofi, paine integrala, paste din faina integrala.

 

La final, ne ramane ultima treime din alimentatia zilnica. Aceasta este la randul ei impartita in trei (cele conturate cu roz, mov si albastra). Motivul pentru care ultima treime este delimitata astfel este pentru ca ea este compusa, mai intai, din produse precum carne, oua, mezeluri (partea roz), apoi din produse cu continut ridicat de grasimi si zahar precum slanina, dulciurile, sucurile si chiar si fructele uscate (partea mov), iar la final din produse lactate, precum laptele, branza, smantana (partea albastra).

 

Intre produsele din carne, oua, mezeluri, cele cu continut ridicat de grasimi si zahar si produsele lactate trebuie portionate astfel incat intregul sa nu depaseasca o treime din alimentatia zilnica. Astfel, daca nu sunteti mari fani ai oualor si nici ai slaninei, puteti manca o idee mai multe dulciuri, dar – per total – alimentatia pe o zi trebuie sa fie compusa in preponderenta de fructe, legume si produse din cereale integrale, care ofera energia de care are nevoie organismul sa functioneze bine zi de zi.  

Facebook Comments

Adauga un comentariu