Search for content, post, videos

Mitul celor 8 ore de somn a fost spulberat! Cat si cum trebuie sa dormim

Toate studiile efectuate in trecut sustineau sus si tare ca organismul are nevoie de opt ore de somn neintrerupte pentru fie care 16 ore de solicitare.

Dar cele mai recente cercetari asupra somnului arata ca organismul uman functioneaza mai bine daca orele de odihna sunt, de fapt, impartite.

Pana in prezent, medicii recomandau pentru odihna organismului ciclul monofazic, reprezentat din opt ore neintrerupte de somn pentru fiecare 16 ore de stat treaz. Insa tot mai multi oameni de stiinta de pe Glod lauda beneficiile somnului polifazic, cu alte cuvinte, impartit in cursul a 24 de ore.

Potrivit cercetatorului si scriitorului american Timothy Ferris, corpul uman se odihneste cu adevarat in timpul fazei Rem a somnului, aceea in care omul vizeaza. Faza Rem nu dureaza mai mult de cateva ore pe noapte, iar restul timpului de somn este practic pierdut. Insa cu cat orele de somn sunt mai fragmentate, cu atat corpul intra mai des in faza Rem, in visare, odihnindu-se astfel mai bine, scrie Timothy Ferris in eseul The 4-Hour body, citat de revista italiana Panorama.

Potrivit cercetatorului american, cel mai odihnitor somn este cel de 30 de minute la fiecare 4 ore, denumit stiintific ciclul Uberman. Din pacate, o astfel de rutina de somn este aproape incompatibila cu stilul de viata modern, cand aproape toata ziua suntem prinsi la serviciu.

Dupa Uberman, urmeaza ciclul Everyman, care consta intr-un somn de 20 de minute, dar si o perioada de odihna, in care suntem treji dar stam relaxati, de 1,5 pana la 4,5 ore. Daca reusim sa gasim timp sa dormim astfel in timpul zilei, cel putin 30 de minute, mai mult de sase ore de somn pe noapte nu am avea nevoie, iar corpul nostru tot s-ar simti mai bine decat daca ne culcam la ora 23.00 si ne trezim la ora 07.00.
Constatarile cercetatorului american Timothy Ferris sunt sustinute si de Robert Stickgold, psihiatru la Harvard Medical School.

El a descoperit, la randul lui, ca odihna de zi, scurta dar profunda, ajuta mai mult creierul sa se odihneasca, in timp ce ofera si posibilitatea ca el sa memoreze mai bine informatiile utile individului si sa elimine datele complet inutile.
Schimband usor cifrele privind orele de somn, si neurologul italian Giuseppe Plazzi, directorul Laboratorului de Somn de la Bologna, sustine somnul polifazic pentru cresterea calitatii somnului. Plazzi sustine ca 20 de minute de somn la fiecare doua ore de munca sunt suficiente pentru ca organismul sa fie odihnit si creierul sa functioneze la capacitate maxima.

Dacă este adevărat că somnul este un medicament cu cost zero – ajută la slăbit, contribuie la prevenirea riscului de hipertensiune, infarct şi diabet -, ciclurile polifazice oferă toate beneficiile somnului nocturn, dar economisind timp.

Lino Nobili, directorul Centrului de medicina a somnului din Spitalul Niguardia din Milano, sustine ca, pentru a nu fi expus riscului oboselii cronice, este mai bun somnul bifazic ce consta in 5 ore noaptea si 2 ore dupa pranz.
Mai mult de atat, si prestigioasa publicatie de specialitate American College of Cardiology a consemnat ca somnul de peste opt ore poate agrava starile de depresie, creste riscul aparitiei maladiei neurodegenerative Alzheimer, dar si al infarctului miocardic.

Dupa aceste constatari venit din mai multe colturi ale Globuri, tot ce ne ramane sa facem este sa ne aranjam astfel rutina de zi cu zi incat sa ne permita sa dormim si ziua, iar acest lucru este, de fapt, adevarata noastra provocare!

loading...
<

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *