Din fericire în zilele noastre există multiple metode de promovare online, iar două dintre acestea sunt optimizările pentru motoarele de căutare (SEO) și reclamele plătite de tip Pay Per Click (PPC). Ambele au scopuri asemnănătoare și te pot ajuta în sporirea vizibilității site-ului tău precum și în aducerea de trafic către acesta. Modurile în care cele două metode funcționează sunt foarte diferite și vin cu mai multe avantaje și dezavantaje.
Alegerea uneia sau mai multor metode de promovare pentru business-ul tău poate fi dificilă, însă poți alege să contractezi o agenție marketing online care să te ajute în promovarea afacerii tale.
Optimizări pentru motoarele de căutare (SEO)
Ce reprezintă SEO?
Optimizările website-urilor pentru motoarele de căutare sunt cunoscute ca SEO (Search Engine Optimization). Optimizările SEO pot include mai multe servicii printre care: crearea de conținut relevant pentru paginile optimizate, optimizarea imaginilor, îmbunătățirea vitezei de încarcare, crearea de link-uri interne și multe altele care pot avea ca scop principal creșterea șanselor unui site web de a apărea în poziții cât mai bune în rezultatele organice ale căutărilor relevante pentru site-ul optimizat.
În multe cazuri optimizările SEO pot aduce beneficii și pentru utilizatorii care accesează un site optimizat SEO din afara motoarelor de căutare, cum ar fi printr-o accesare directă sau în urma unui click pe o reclamă social media (Ex.: atunci când se îmbunătățește viteza de încărcare a unui site web, de acest lucru pot beneficia toți utilizatorii care intră pe respectivul site indiferent de modalitatea prin care îl accesează).
Avantaje SEO:
- Credibilitate și încredere: mulți utilizatori pot evita adesea anunțurile sponsorizate care apar în urma afișării rezultatelor căutărilor acestora în motoarele de căutare deoarece nu mereu anunțurile sunt foarte relevante sau le inspiră încredere, caz în care pot alege să acceseze site-urile afișate în zona rezultatelor organice;
- Creșterea traficului organic: serviciile SEO profesionale pot duce la creșterea semnificativă a traficului organic pe un site, în funcție de mai multe variabile;
- Relevanța: un număr mare de utilizatori pot considera mai relevante site-urile afișate în zona organică decât anunțurile sponsorizate atunci când efectuează o interogare într-un motor de căutare, lucru care poate duce și la creșterea ratei de conversie;
- Beneficii pe termen lung: în multe cazuri beneficiile SEO se văd pe și termen lung chiar și atunci când sunt întrerupte serviciile SEO pentru o perioadă;
- Reducerea costurilor cu publicitatea pe alte canale: atunci când numărul utilizatorilor care îți accesează site-ul din zona organică este unul semnificativ pentru tine atunci poți lua în considerare scăderea costurilor cu reclamele pe alte canale de promovare.
Dezavantaje SEO:
- Durata rezultatelor: în multe cazuri anumite rezultate seo on-page sunt vizibile rapid și de ele pot beneficia toți utilizatorii care intră pe site-ul optimizat SEO, însă afișarea site-ului în rezultatele relevate ale căutărilor utilizatorilor în motoarele de căutare, în special în poziții cât mai bune, poate fi de durată uneori fiind necesare mai multe luni sau chiar ani, asta și datorită faptului că există un număr mare de variabile care nu pot fi controlate de specialiștii SEO;
- Schimbările algoritmilor motoarelor de căutare: aceste schimbări pot fi destul de dese și pot influența poziția site-ului optimizat SEO în rezultatele anumitor căutări;
- Concurența: în anumite domenii și pe anumite cuvinte cheie concurența poate fi foarte acerbă și poate dispune de bugete mari pentru SEO și depune eforturi considerabile pentru a-și îmbunătății pozițiile în rezultatele căutărilor relevante;
- Necesitatea conținutului de calitate: pentru a-ți crește sansele de reusită poate fi nevoie constantă de conținut de calitate, care poate fi și costisitor și greu de achiziționat, deoarece deși sunt mulți content writeri în zilele noastre doar o parte dintre aceștia au și cunoștinte solide despre SEO;
- Fluctuații: în multe domenii căutările pot avea fluctuații considerabile din diverse motive, iar strategiile SEO pot fi mai dificil de implementat.
Reclame plătite de tip Pay Per Click (PPC)
Ce reprezintă reclamele PPC?
Aceste reclame sunt un model de publicitate digitală prin care compania care se promovează trebuie să plătească un cost pentru fiecare click atunci când o astfel de reclamă este accesată de utilizatori. Deși aceste reclame pot fi foarte eficiente pentru anumite afaceri și pot aduce rezultate spectaculoase chiar și într-un timp scurt, acest lucru nu este valabil pentru toate tipurile de afaceri și uneori vin cu rezultate dezamăgitoare, motiv pentru care poți lua în considerare să apelezi la serviciile unor specialiști pe tipul acesta de reclame.
Avantaje reclame PPC:
- Pot aduce rezultate într-un timp scurt: sunt multe situații în care rezultatele reclamelor PPC apar într-un timp foarte scurt, chiar și de câteva ore de la pornirea campaniilor de promovare;
- Control: reclamele PPC au avantajul de a putea fi destul de ușor controlat, de la bugete până la locațiile unde să se afișeze, intervalul orar dar și multe alte criterii, în funcție și de tipul platformei de promovare prin reclame PPC dar și de setările campaniilor de promovare;
- Flexibilitate: campaniile de tip PPC pot fi foarte flexibile în setări și de regulă pot fi pornite sau oprite într-un timp scurt;
- Vizibilitate: prin aceste reclame poți crește rapid vizibilitatea brandului tău precum și a produselor pe care le comercializezi sau serviciilor pe care le prestezi;
- Măsurabilitate: platformele de promovare prin PPC îți pot pune la dispoziție diferite rapoarte prin care poți măsura rezultatele campaniilor de promovare PPC.
Dezavantaje reclame PPC:
- Costuri: acestea pot fi foarte mari în anumite domenii și în anumite perioade, fapte care pot duce la un ROI (Return of Investement) mic sau chiar negativ;
- Dependența de buget: dacă reclamele rulează pentru o perioadă iar apoi nu mai ai buget să continui promovarea prin PPC atunci reclamele nu o să mai ruleze deloc fapt care poate duce la scăderea bruscă a utilizatorilor pe site-ul tău în cazul în care principala sursă de trafic pe acesta era din utilizatorii care accesau reclamele PPC;
- Click-uri plătite degeaba: pot fi cazuri în care concurența sau alte persoane neinteresate deloc să achiziționeze de la tine să dea click pe reclamele tale, lucruri care pot crește semnificativ costurile cu reclamele de tip PPC;
- Lipsa garanțiilor: furnizorii de servicii de publicitate prin PPC nu îți vor garanta că achiziționând reclame de la ei acestea îți vor aduce profit;
- Pot fi considerate invazive: pot fi destul de multe persoane care evită să dea click pe acest tip de reclame deoarece le pot considera invazive.
Ambele metode de promovare pot fi utile în dezvoltarea unei afaceri și în multe situații dacă sunt folosite eficient împreună rezultatele pot fi surprinzător de bune.