Gandeste-te putin la culorile alimentelor pe care le mananci zilnic. Probabil ca vorbim despre o serie de legume verzi, fructe rosii, galbene sau portocalii, cereale brune sau lactate albe. Ce putem spune insa despre albastru? Da, poate ca murele intra in aceasta categorie (prunele sunt in general violete) dar, potrivit specialistilor, aceasta culoare nu intra in schema de culori care ne atrage atunci cand vine vorba de mancare. De fapt, omul pare sa fi dezvoltat un instinct primar de a se feri de produsele albastre.
Specialistii in culori sustin faptul ca inca din cele mai vechi timpuri, omul, cautandu-si hrana, a invatat sa se fereasca de fructele albastre sau negre, catalogandu-le din start ca potential periculoase. De altfel, ei au ajuns la concluzia ca alimentele ne plac in functie de culorile lor. Spre exemplu, sunt unele nuante care ne pornesc apetitul in vreme ce altele il suprima. Albastrul castiga mereu in orice studiu premiul de cea mai putin apetisanta culoare.
Pentru persoanele care vad, ochii sunt primii care trebuie convinsi inainte ca o mancare sa fie macar incercata. De aceea multe produse esueaza pe piata nu pentru ca ar avea un gust, o textura sau un miros neplacut – cumparatorul poate nici nu a ajuns atat de departe -, ci datorita esecului producatorului de a adapta culoarea la spectrul acceptat de om in materie de mancare.
S-au efectuat o serie de studii in ultima vreme relativ la felul in care perceptia gustului este afectata de culoarea produsului. Un astfel de studiu realizat la Universitatea din Washington a condus la concluzia ca oamenii invata si se familiarizeaza cu anumite combinatii de culori si gusturi. Aceste asocieri dobandite prin invatare insa, pot altera perceptia si crea asteptari specifice fata de gustul si mirosul unei anumite culori. Atunci cand subiectii studiului au fost lasati sa vada culorile unor anume bauturi, acestia au reusit sa le identifice in mod corect. Pe de alta parte insa, atunci cand subiectii au degustat bauturile fara sa stie culorile acestora, rezultatul a fost cu totul altul: nu mai putin de 15% dintre cei care au gustat sucul de struguri au fost incapabili de a specifica bautura corecta, crezand ca au baut suc de lamaie si lime. Mai mult, doar 30% dintre cei care au gustat sucul de cirese au fost capabili de a raspunde corect la intrebarea ce suc au baut.
Deci, in vreme ce albastrul este considerat o culoare care suprima apetitul, culorile calde reprezinta exact opusul, stimulandu-l. De aceea, unul dintre cele mai importante trucuri ale unei diete perfecte este alegerea unei palete de culori reci, in special cea de nuante albastre. Si asta nu neaparat la alimente, mediul inconjurator fiind extrem de important. Nu cred ca ati vazut vreun restaurant in care sa predomine aceste nuante si daca l-ati vazut, probabil ca nu a supravietuit mult pe piata. Vrei sa mananci cat mai putin? Decoreaza-ti bucataria sau sufrageria, in general locul in care iei masa cu fete de masa albastre, poate chiar pereti de culoare albastra. In fine, poti incerca si inclocuirea becului din frigider cu unul cu tenta albastruie. In niciun caz nu decora in culori calde precum galbenul sau rosul, cele care stimuleaza apetitul cel mai mult.