Sanatate

Cel mai bun exercitiu de slabit: alergatul, ciclismul, ridicatul de greutati sau antrenamentele de mare intensitate?

antrenament-exercitii-fizice-sport-abdomene-1

Exista o dezbatere continua cu privire la care este cel mai bun exercitiu de slabit, principalele optiuni luate in calcul fiind alergatul, ciclismul, ridicatul de greutati si antrenamentele de mare intensitate (HIIT).

 

Matthew Haines, lector la Universitatea Huddersfield din Marea Britanie, evalueaza obiectiv tipurile de exercitii fizice pentru a stabili care este cel mai bun pentru slabit in cadrul unei analize oferite revistei academice “The Conversation”.

 

De principiu, exercitiile de andurante precum alergatul si ciclismul (aerobice) ard mai multe calorii, in timp ce exercitiile de ridicat greutati (anaerobe) cresc ritmul metabolic si dupa terminarea antrenamentului, explica Haines.

 

Pe de alta parte, antrenamentele de mare intensitate (HIIT – High-intensity interval training), care implica exercitii foarte dificile efectuate intr-un timp mai redus, au capacitatea de a accelera metabolismul, dar si de a consuma depozitele de grasime din organism.

 

Asadar, in acest context, dintre toate, care ar fi cel mai bun exercitiu de slabit?

 

La o prima vedere, raspunsul ar fi exercitiile de anduranta de tipul alergatului si al ciclismului, caci ard mai multe calorii decat antrenamentele de tip bodybuilding sau HIIT.

 

In schimb, altii vor milita pentru importanta antrenamentelor de rezistenta si pentru intarirea si cresterea masei musculare (ridicarea de greutati) din prisma efetelor pe care acestea le au asupra cresterii ratei metabolismului bazal. Practic, o sesiune de ridicare de greutati poate creste rata metabolismului bazal pentru urmatoarele 48 de ore, asadar inducand o crestere a ritmului in care sunt arse caloriile.

 

Totodata, o crestere mentinuta a ratei metabolismului bazala fost observata dupa 10 saptamani de antrenamente cu greutati, spre deosebire de exercitiile de anduranta (alergat, ciclism), fapt care poate sustine teoria potrivit careia acest tip de antrenament contribuie mai mult, pe termen lung, la controlul greutatii corporale. Motivul? La nivel celular, tesutul muscular este mai dens decat tesutul adipos si, astfel, are nevoie de mai multe calorii de consumat decat grasimea. Iata de ce persoanele cu o masa musculara mai mare ard mai multe calorii si slabesc mai usor decat cei care au un tonus muscular slabit.

 

O alternativa si la alergat, ciclism si ridicari de greutati ar fi antrenamentele HIIT – de mare intensitate. Acestea dureaza mai putin (in loc de 45-60 de minute, doar 20-30 de minute), dar sunt mult mai intense, cu dificultate sporita si solicita individul “sa dea tot ce poate” in intervalul de timp in care lucreaza.

 

Antrenamentele HIIT sunt considerate a fi mult mai eficiente, avand capacitatea de a induce schimbari in functiile metabolice si sa reduca tesutul adipos intr-un timp mai rapid.

 

Pe de alta parte, antrenamentele de mare intensitate nu sunt tolerate de toata lumea care vrea sa faca sport, fiind considerate prea dificile, prea chinuitoare.

 

Asadar, dupa aceasta evaluare, care este cel mai bun exercitiu pentru slabit? Matthew Haines, lector la Universitatea Huddersfield din Marea Britanie, sustine – in mod ironic, dar adevarat – ca cel mai bun exercitiu fizic este cel pe care chiar il executi!

 

Totodata, Haines atrage atentia ca, dincolo de beneficiile pe care le are un anumit antrenament, trebuie sa tinem cont si de comportamentul uman. Majoritatea oamenilor nu le place sa faca acelasi lucru pe o perioada lunga de timp, se plictiseste, si cu atat mai putin nu o sa faca sustinut ceva ce nu ii place.

 

Pe acest fond, cea mai buna abordare este urmatoarea: cel mai bun exercitiu de slabit este combinarea mai multor tipuri de exercitii incat sa te bucuri de beneficiile fiecaruia, ferindu-te, de asemena, de rutina, dar si de riscul obisnuirii corpului cu antrenamentul.