Diete

Te refugiezi in mancare? Cum sa iesi din capcana alimentelor tip «confort food»

confort1

Fie ca este vorba de ciocolata, cartofi prajiti, sarmale sau pizza, aproape orice om are un anumit produs alimentar care-i ofera o doza de confort emotional daca il consuma atunci cand este trist. Insa unele persoane tind sa se refugieze mai mult in mancare pana la ingrasare!

 

Exista, insa, metode de a scapa de capcana alimentelor-refugiu, indiferent de felul acestora.

 

“Supradoza” de carbohidrati

Adori cartofii sub orice forma si pastele si dai iama in astfel de preparate cu mare placere atunci cand ai o stare de spirit mai proasta? Nu-i de mirare. Carbohidratii din aceste produse inlesnesc productia de serotonita, un hormon neurotransmitator care genereaza starea de bine. Daca ti-ai obisnuit corpul cu carbohidrati si ii oferi zilnic astfel de produse, atunci iti determini propriul corp sa fie dependent de aceste mancaruri, caci in lipsa lor scade secretia de serotonina.

 

Pentru a scapa de aceasta forma de “dependenta”, schimba carbohidratii! In loc sa mananci paste, mai bine oferi corpului tau un bol de cereale integrale, orez sau ovaz, care contin carbohidrati sanatosi, cu absorbtie lenta, ce pastreaza timp mai indelungat senzatia de satietate, nu genereaza oscilatii bruste ale glicemiei, dar iti alimenteaza si productia de serotonina. Daca esti, totusi, un fan inrait al cartofilor, poti sa-i inlocuiesti pe cei clasici cu cartofii dulci, care sunt mai bogati in complexul vitaminic B si in licopen, substante care ajuta la combaterea starilor depresive.

 

Ispititoarele grasimi “rele”

 

Cand esti intr-o stare de spirit mai proasta iti vine sa te duci la patiserie si sa-ti iei trei gogosi, patru merdenele si doua pateuri? Atunci grasimile sunt cele care ofera falsa senzatie de confort si liniste atunci cand treci prin episoade depresive. Dar aceste produse pline de grasimi nu fac, de fapt, nimic altceva decat sa te ingrase.

 

Pentru a beneficia, totusi, de placerea grasimilor, alegele pe cele bune. In loc sa dai iama la patiserie, mai bine cumparati alune de padure, nuc, migdale, caju si alte astfel de seminte, dar coapte, nu prajite. Alunele si semintele contin acizi grasi omega 3, care imbunatatesc functiile creierului si favorizeaza productia de hormoni ai starii de bine. Si peste contine astfel de acizi grasi! Acestea sunt, de fapt, bazele alimentatiei omului de mii de ani. Nucile, alunele si alte seminte ajuta la reducerea colesterolului si a incidentei bolilor cardiovasculare. Asadar, inlocuieste “grasimile rele” din produsele de patiserie cu cele “bune” din aceste produse naturale.

 

Dulcele in fata caruia nu rezisti

 

Poate este vorba de un cozonac cu rahat sau poate de un borcan cu Nutella. Oricum ar fi, un alt tip de aliment-confort consta in dulciuri de orice fel. Pe timp de iarna, mai multe persoane dai iama in dulapul cu dulciuri decat in timpul sezonului cald. Motivul? Ziua scurta, asadar mai putine ore de lumina pe zi, determina corpul uman sa produca mai multa melatonina, o substanta naturala secretata de organism care induce o stare de somnolenta, chiar letargie, iar una dintre metodele la indemana pentru un “boost” energetic este consumul de dulciuri. Dar regimurile alimentare bogate in dulce sunt asociate cu un risc mai ridicat de depresie si cauzeaza oscilatii masive in nivelul glicemic, fapt ce duce la aparitia brusca a foamei la scurt timp dupa ce le-ai mancat, dar si la stari de nervozitate.

Solutia pentru a scapa de dependenta de dulce? Inlocuieste produsele dulci pe care le mananci cu cafea. Daca bei cafeaua slaba, atunci poti bea pana la 200 de mililitri pe zi, dar imparte acesti mililitri in mai multe cescute pe care sa le consumi fara zahar adaugat. Poti pune, insa, miere, dar ai grija sa nu fie fierbinte cafeaua, caci temperatura crescuta distruge nutrientii din acest indulcitor natural. Daca, insa, preferi cafelele scurte si tari, nu ar trebui sa consumi mai mult de doua espresso pe zi, unul dimineata si unul cel tarziu la pranz, caci continutul de cofeina din acest tip de cafea este mult mai mare. Dar poate nu esti un mare adept al cafelei? Atunci opteaza pentru ceai negru sau verde cu diverse arome, indulcit cel mult cu miere. Daca nici cafeaua si nici ceaiul nu-ti sunt la indemana atunci cand te paleste pofta de dulce, poti lua suplimente alimentare pe baza complexului vitaminic B si magneziu. Vitaminele B12, B9 si B6 transforma aminoacizii in neurotrasmitatori care cresc nivelul tau de energie si, implicit, si starea de spirit, in timp ce magneziu previne starile de nervozitate.