Sanatate

6 adevaruri despre grasimi pe care nimeni nu ti le-a spus

grasime1

Evitam grasimile pentru a ne mentine silueta sau pentru a slab. Insa, gresim adesea fugind ca dracul de tamaie de aceste componente esentiale ale alimentatiei de zi cu zi.

 

Teama de imbolnavire si de ingrasare a transformat grasimile intr-un fel de paria a componentelor nutrivite ale alimentelor de zi cu zi, chiar daca, in realitate, nu ar trebui sa ne ferim de ele. Trebuie doar sa stim cum sa alegem. Iata sase adevaruri despre grasimi pe care nimeni nu ni le-a spus pana acum!

 

Grasimile saturate nu sunt chiar atat de rele

 

Evitam grasimile saturate, care se regasesc din belsug in unt, carne de porc si in branza, inlocuindu-le cu produse care conzin tot soiul de zaharuri rafinate. Grasimile saturate nu duc in mod obligatoriu la accident vascular cerebral sau alte probleme de acest tip, la fel cum nici grasimile nesaturate – din uleiurile vegetale si din nuci – nu ofera o protectie dovedita impotriva evenimentelor cardiovasculare fatale. Totul se reduce, de fapt, la stilul de viata. Daca obisnuim sa mancam unt in fiecare dimineata, salamuri si gratare de porc si nu face niciun fel de miscare, fiind sclavii ciclului birou-pat, atunci toate grasimile din produsele consumate ne pot afecta. Insa, daca facem sport moderat, de trei-patru ori pe saptamana sau macar o jumatate de ora pe zi, atunci nu vom pati nimic nici in ceea ce priveste sanatate, nici in ceea ce priveste silueta daca mancam o felie de paine cu unt si miere dimineata.

 

De evitat intotdeauna – grasimile trans

 

Daca putem consuma cu moderatie grasimi saturate, pe cele trans trebuie sa le excludem total din alimentatie. Grasimile trans sunt considerate de specialistii in medicina a fi cel mai periculos tip de grasimi, deoarece cresc nivelul colesterolului rau in organism (LDL) si il reduc pe cel bun (HDL), iar colesterolul rau este strans legat de dezvoltarea bolilor de inima, una dintre principalele cauze de deces la nivel mondial. Cum evitam grasimile trans? Renuntand la produsele alimentare care le contin. Mai exact: prajiturile, biscuitii, aluatul de placinta sau pizza, chiflele de hamburgari, margarina si smantana vegetala, produsele prajite precum gogosile sau cartofii prasiti, dar si snacksurile si produsele semi-preparate.

 

Marirea celulelor adipoase afecteaza sanatatea

 

Celulele adipoase albe, care se acumuleaza in principal in zona abdominala, produc un anumit hormon denumit adiponectina, care ajuta la reglarea productiei de insulina la nivelul pancreasului. Persoanele cu greutate normala sau chiar slabe au celule adipoase de mici dimensiuni, asadar acestea elibereaza suficienta adiponectina, favorizand procesul natural de productie a insulinei. In schimb, persoanele supraponderale si obeze au celule adipoase de mari dimensiuni, fapt care duce la o mai mica productie de adiponectina si la o productie deficitara de insulina. Acesta este unul dintre motivele pentru care persoanele cu probleme de greutate dezvolta deseori diabet zaharat si boli de inima.

 

Si grasimea arde calorii

 

Celulele adipoase de marimi normale ard doua calorii 450 de grame, pe parcursul unei zilei, in timp ce 450 de grame de muschi de pe corpul uman arde sase calorii.

 

Corpul are nevoie de celule adipoase

 

Majoritatea oamenilor are nevoie de celule adipoase brune, care ard energia, servesc la mentinerea caldurii organismului si la buna functionare a activitatii cerebrale. La fel ca muschii, acestea ard mai multe calorii decat toate celelalte tipuri (albe si bej).

 

Poti sa-ti dai seama ca ai grasime viscerala periculoasa pentru sanatate in doar 30 de secunde

 

Cele mai periculoase depozite de grasime sunt cele din jurul taliei. Acestea nu doar ca dau binecunoscuta “burta”, dar “imbraca” si organele interne. Cum iti dai seama ca grasimea viscerala iti ridica riscuri pentru sanatate? Exista un mic exercitiu care nu dureaza mai mult de 30 de secunde. Intinde-te pe jos, pe spate, si apasa cu degetul aratator pe osul pelvian. Pe masura ce apesi, incordeaza-ti muschii abdomenului. Misca-ti degetul aratator pana la buric, continuand sa apesi. Daca simt ca “interiorul” este plat, lin, inseamna ca nu trebuie sa-ti faci probleme pentru grasimea viscerala. In schimb, daca totul se simti “damburi”, inseamna ca ai grasime viscerala si ca aceasta iti ridica efectiv muschii abdominali.