Search for content, post, videos

Energizantele. Sanatoase sau nu? Ce contin de fapt si ce fel te afecteaza

Fie ele de natura fizica sau intelectuala, toate activitatile zilnice necesita o anumita cantitate de energie, care uneori nu este la un nivel adecvat cerintelor. Stresul rezultat din solicitarile de zi cu zi ne imping uneori sa apelam la mici artificii care sa ne ajute sa ducem la capat indatoririle cotidiene si sa le facem fata mai usor.

Energizantele cele mai cunoscute folosite in acest scop sunt cola, cafeaua, ceaiurile, ciocolata, bauturile energizante pe baza de taurina, complexele de vitamine si extractele de plante. In special bauturile energizante pe baza de taurina care au aparut pe piata in ultima vreme sunt recunoscute pentru cantitatea mare de energie pe care o dau intr-un timp foarte scurt. Substantele active precum taurina, cafeina, teina sau carbohidratii sunt stimulente pentru organism si de aceea s-a pus problema efectelor benefice sau nocive ale acestora asupra sanatatii noastre.

    Pentru o intelegere mai profunda a riscurilor la care ne supunem cand consumam aceste bauturi energizante si posibilele efecte nocive ale acestora, trebuie sa privim mai indeaproape ingredientele lor.

   Taurina este un aminoacid produs in mod natural de organismul nostru care regleaza temperatura, reduce stresul, sustine performanta inimii si ajuta la detoxifiere. In conditii de stres sau efort fizic intens este posibil ca substanta sa fie eliminata printr-o cantitate de urina mai mare si sa nu fie sintetizata suficient. O bautura energizanta cu taurina poate reface aceasta pierdere, dar trebuie luat in calcul faptul ca taurina din bauturile energizante este sintetica, si ca orice stimulent, in cantitati prea mari dauneaza mai ales persoanelor cu hipertensiune si probleme cardiace.

   Cafeina gasita in cafea si alte energizante pe baza de cafeina este un stimulent benefic asupra organismului in cantitati moderate, avand proprietati diuretice si stimulative in arderea grasimilor si transformarea acestora in energie, si asupra sistemului nervos, imbunatatind atentia, concentrarea si viteza de reactie. Fiind diuretic si laxativ, consumata in exces, produce deshidratare sau o agraveaza. Un alt efect nociv este dependenta, iar dozele din ce in ce mai mari vor conduce la tulburari cardiace si hipertensiune.

   Carbohidratii sunt sursa principala de energie pentru functionarea tuturor celulelor din corp, in special a celor musculare si nervoase. Zaharurile prezente in bauturile energizante sub forma de sucroza si glucoza produc o cantitate mare de energie dar pentru o scurta perioada de timp. In cantitati mari, fructoza rezultata din descompunerea sucrozei poate provoca diaree, ceea ce conduce la deshidratare. De accea, astfel de energizante nu sunt indicate dupa exercitii fizice intense.

Unele bauturi energizante contin si extrase de plante precum guarana, echinaceea, ginseng sau ginkgo biloba, care fiind in concentratii reduse nu produc efecte nocive. Exista insa persoane alergice la aceste extrase, care trebuie sa acorde mai multa atentie consumului acestor energizante.

In urma studiilor de laborator in domeniul toxicologiei, medicinei interne si psihologiei s-a demonstrat ca in limitele dozelor recomandate si in absenta contraindicatiilor, consumul acestor bauturi nu este periculos pentru organism. Avand in vedere ca o bautura energizanta contine tot atata cafeina cat o cafea, trebuie luata in considerare doar toleranta la cafeina a consumatorului. Acestea nu sunt indicate prin urmare persoanelor care sufera de hipertensiune, artimii, probleme cardiace sau intoleranta la cafeina, copiilor si femeilor gravide si care alapteaza.

loading...
<

1 comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *