Search for content, post, videos

8 greseli pe care le faci si care-ti dau peste cap hormonii

Treci de la o stare la alta subit, de la veselie la nervi? Acum debordezi de energie ca, in scurt timp, sa te cuprinda o lene crunta de nu-ti vine sa misti un deget? Se prea poate sa ai un dezechilibru hormonal provocat chiar de tine!

 

Hormonii sunt niste substante chimice produse in mod natural de organism care-ti influenteaza in mod direct pofta de mancare, greutatea corporala, apetitul sexual, ciclul menstrual in cazul femeilor, dar si starea de spirit generala. Unele obiceiuri zilnice sau pe care le ai o data la ceva vreme iti dau peste cap hormonii, creand dezechilibre care se revad in starea ta oscilanta.

 

„Dependenta” de dulce

 

Cand mananci produse alimentare care contin mult zahar, mai ales cel procesat industrial, iti risti automat riscul de ingrasare, indiferent cat de intens obisnuieste sa lucreze metabolismul tau in procesul de ardere a caloriilor. Mai mult, consumul de dulce este asociat cu un risc crescut de a dezvolta rezistenta la insulina, hormonul produs de pancreas care transporta zaharul in sange si care ofera celulelor energia acestuia. Consecinta? Dezvolti afectiunea denumita sindrom metabolic care este precursorul diabetului zaharat de tip II. Mai mult, excesul de zahar din sange, asadar glicemia ridicata, si apoi scaderea nivelului de zahar genereaza stari oscilante, de la bine la rau, de la energie la apatie.

 

Stresatul seara

 

In mod normal, nivelul hormonului stresului – cortizolul – ar trebui sa scada pe parcurs de se apropie seara, pentru a-ti permite sa te culci linistit si sa ai un somn odihnitor. Insa daca suferi de stari de nervozitate, de anxietate seara, inseamna ca hormonul stresului – cortizolul – este in continuare secretat in abundenta. Inchiderea dispozitivelor electrice in incaperea in care dormi, bautul unui ceai de tei si o baie calda sunt mici trucuri care te pot ajuta sa te relaxezi seara.

 

Perioade de insomnie

 

Problema cu nivelul ridicat de cortizol seara este ca-ti determina oscilatii ale nivelului glicemiei, de la prea mare la prea mic, fapt ce-ti va deschide apetitul de mancare seara tarziu. Mai mult, cortizolul ridicat te tine treaz in perioada in care ar trebui sa dormi. Este un ciclu vicios care te face sa dorm si mai putin, si mai prost, fapt ca-ti va da peste cap starea de spirit a doua zi, cand vei resimti si oboseala acumulata tot din aceste motive.

 

O singura noapte pierduta

 

Fie ca ai petrecut toata noaptea, fie ca ai muncit toata noaptea, fie ca pur si simplu nu au putut sa adormi, o noapte pierduta iti afecteaza nivelul hormonului leptina din organism, care semnaleaza organismul cand are nevoie de „combustibil”, asadar iti spune cand trebuie sa mananci. Cu cat dormi mai putin si mai prost calitativ, cu atat leptina este secretata in cantitati mai mari, fapt care te va determina sa mananci mai mult. De aici apar si problemele cu greutatea si toate bolile asociate acestora.

 

Cafea seara

 

Tot cortizolul este, cumva, vinovat si in acest caz. Cofeina determina organismul sa produca mai mult cortizol, pentru a „baga in priza” organismul. Dar tocmai din acest motiv consumul de cafea este recomandat dimineata si nu seara. Daca bei o bautura cofeinizata dupa-masa sau chiar seara, iti sabotezi de unul singur somnul odihnitor.

 

Faci sport rar sau chiar deloc

 

Fara a face miscare in mod regulat, corpul tau nu va produce si nu va elibera cantitatea optima de endorfine, acei hormoni ai starii de bine. Endorfinele te ajuta sa-ti mentii in functiune in mod corespunzator si sistemul imunitar si favorizeaza productia de hormoni sexuali, esentiali pentru un libido puternic. Asadar, lipsa exercitiilor fizice sau sportul efectuat din an in Paste este un alt obicei prost care te da peste cap hormonal.

 

Dietele de slabit drastice

 

Vrei sa slabesti si te-ai inhamat la o cura de slabire draconica in care mananci aproape… nimic? Daca nu oferi corpului suficiente grasimi si destui carbohidrati si daca faci sport in mod excesiv din dorinta de a slabi, iti scazi nivelul de estrogen din corp, fapt care poate cauza lipsa ciclului menstrual sau neregularitatea lui, revenirea la normal fiind posibila doar atunci cand revii la un regim alimentar echilibrat.

 

Faci sport, dar sari peste cardio

 

Antrenamentele cardio iti pun in miscare sangele si determina inima sa functioneze mai alert. Insa unele persoane care fac sport sar peste exercitiile aerobice si trec direct la cele anaerobe, care presupun doar fortarea masei musculare in vederea cresterii acesteia. Daca nu faci si cardio la antrenamente, determini scaderea hormonului numit grelina, care regleaza apetitul. Cu cat grelina este mai scazuta, cu atat vei fi predispus sa mananci mai mult.

loading...
<

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *