Search for content, post, videos

Cum sa vorbim cu copilul mic despre sex

Specific omului cel mai adesea, comportamentul sexual este insotit frecvent de afectivitate, atasament, emotii si cuvinte, ganduri care dau un plus de valoare perpetuarii speciei umane, scopul pentru care doua fiinte isi aleg partenerii si se acupleaza.

Pentru ca actul sexual in sine, sexualitatea in general, reprezinta amandoua subiecte complexe parte a dezvoltarii noastre psihice, este firesc ca acest domeniu sa fie de interes inca din copilarie, atunci cand luam contact cu corpul nostru si organele noastre genitale, cu reactiile fiziologice pe care le traim la autoexplorare.

Organele sexuale au in cazul speciei umane trei functii, spre deosebire de celelalte specii care beneficiaza doar de doua dintre ele: functia excretorie/ eliminatorie, functia reproductiva si functia obtinerii placerii.

Pentru a putea sa oferim copiilor o educatie sexuala sanatoasa, e de preferat ca noi, parintii lor, sa avem o educatie sexuala sanatoasa: sa stim in ce constau functiile sexuale, care este structura aparatului genital, care sunt reactiile constante, firesti si sanatoase ale acestor organe, cum, in ce fel pot aparea boli si care sunt cele specifice.

Incercam mai jos un mic ghid de manifestare sexuala a copiilor, alaturi de cateva sugestii ce pot sa va ajute in dialogul cu ei.

Subiecte frecvente ale copiilor in copilaria mica, la 2-5 ani

– Copilul devine constient ca exista diferente fizice intre baietei si fetite. De aceea intreaba sau manifesta o curiozitate despre prietena/prietenul pe care, il vede la baie facand pipi altfel.

– Devine curios in legatura cu sexul opus, din dorinta inconstienta de dominare a celui mai puternic. De aici s-a nascut conceptul psihanalitic al castrarii, anume ascendentul pe care baietelul il manifesta fata de fetita pentru ca el ‚are’ si ea nu, complexul de inferioritate ca ea nu ‚are’ si el da. In mod special parintii contribuie la aceste manifestari de complexe, care ulterior, in viata de adult, pot crea niste probleme destul de grave, care vor depasi sfera sexualitatii persoanei respective (ex. tu esti fetita, nu se cade sa faci asta sau trebuie sa porti roz, tu esti baietel trebuie sa fii asa si pe dincolo).

– Incepe sa se defineasca pe sine prin gen (baietel sau fetita). Adica incepe sa vada lumea in doua genuri. Intelege ca aceeasi forma de gen o au si animalele, insa ‚confunda’ neintentionat, prin atribuire de viata si suflet, genul obiectelor din jur. Inca nu vorbim de forma gramaticala de gen.

– Se joaca cu organele genitale si manifesta interes fata de erectia care se manifesta la atingere sau autostimulare. Retineti ca erectie au ambele sexe, inclusiv Dvs!

– Se arata curios asupra relatiei sexuale dintre Dvs si sot/ sotie. Devine gelos pe comportamentele afectuoase dintre Dvs si chiar, pe intimitatea dormitorului Dvs. E bine sa il informati de pe acum ca, fiecare petrece somnul separat si sa evitati acceptarea ‚exceptiilor’ formulate cu „mami/ tati – hai te rog, doar o data….vreau sa dorm cu voi”!

Este de preferat sa:

– Invatati copilul despre partile corpului uman in termeni pozitivi, fara sa ‚etichetati’ in vreun fel organele prin asocierea experientelor Dvs mai putin implinite sau ironic hazlii.

– Transmite-i ideea ca el hotareste cine ii atinge corpul si unde. La aceasta varsta copilul nu are notiunea pudorii, e de preferat sa nu i-o introduceti brusc si exagerat, caci apoi invata sa se rusineze de el insusi/ ea insasi si ii va provoca conflicte psihice in viitor.

– Invatati-l sa spuna NU, atunci cand crede ca o anumite atingere (chiar generata de procesul de igiena) il deranjeaza.

– Vorbiti despre problemele lui doar acasa, insa nu ii interziceti brutal si neadecvat subiectul cand va aflati in public. Evitati elegant, distragandu-i atentia si reveniti cand sunteti intr-un mediu familiar.

– Incurajati-l sa va povesteasca despre experientele lui cu zona genitala. Asa aflati ce curiozitati are, dar si cine si cum il atinge, atunci cand nu e in compania Dvs.

– Daca copilul are obiceiul sa se joace cu organele genitale, considerati-l firesc. Este absolut normal, copilul nu are notiuni ca rusine, bine/ rau, potrivit/ exagerat. Pentru copil orice actiune pana in varsta de 6 ani este de explorare. Explicati-i ca e bine sa-si controleze aceste actiuni in public si sa le faca doar acasa.

Ce ar trebui sa stie copilul pana la 5 ani

– Sa cunoasca numele corect pentru partile sexuale ale corpului.

– Sa inteleaga conceptul de sexe diferite.

– Sa nu gandeasca in bun si rau aceste diferente.

– Sa stie ca are dreptul sa spuna NU daca nu doreste sa fie atins.

– Sa se simta liber sa intrebe adultii de incredere (parintii) despre sexualitate.

– Sa nu ii fie rusine cu organele lui.

– Sa aiba cunostiinte despre igiena locului cu pricina, inclusiv zona anala.

La intrebari legate despre de unde vin copiii, incercati un raspuns simplu si eficient, care nu va crea o cascada de noi intrebari. Eventual varianta „mami aduce pe lume copilul, vine din burtica” e ok. Baieteii vor cocheta cu ideea ca si ei pot ‚aduce pe lume’, de aceea e bine sa le spuneti ca doar sexul feminin are aceasta posibilitate ‚tehnica’. Felul in care copilul ajunge in burtica poate fi usor explicat.

Oricum, incepand cu varsta de 6 ani pana pe la 12 – 13 ani, copilul intra intr-o faza de ‚suspendare’ sexuala, pierzand orice interes ori forma fiziologica manifesta, insa va dezvolta emotii, comportamente si sentimente de ‚iubire’ pentru cei noi din jur, cunoscute ca ‚iubirile copilaresti’. Mai multe informatii pe eumama.ro.

loading...
<

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *