Search for content, post, videos

Alimentatia corecta in timpul sarcinii. Tot ce trebuie sa stii

De multe ori se spune ca o femeie insarcinata mananca pentru doua persoane dar aceasta afirmatie nu este tocmai exacta.

Ceea ce este insa foarte adevarat este faptul ca in timpul sarcinii o femeie trebuie sa asigure o buna nutritie pentru doi indivizi diferiti. Copilul in crestere isi primeste intreaga hrana prin intermediul cordonului ombilical, direct de la mama asa ca dieta este un factor foarte important. Spre exemplu, daca mai mei ii lipseste o vitamina sau un nutrient, copilul va suferi si el de aceleasi lipsuri.

Pe de alta parte, daca femeia insarcinata a avut probleme cu greutatea inainte de sarcina, ea ar trebui sa isi faca un plan nutritional cu ajutorul medicului care o are in evidenta.

De cat de multa energie are nevoie o femeie pe timpul sarcinii ?

Pai, spre exemplu, o femeie care nu este insarcinata are nevoie de circa 2100 de calorii pe zi

Pe de alta parte, o femeie insarcinata necesita in jur de 2500 de calorii pe zi.

In alta ordinei de idei, o femeie care a nascut si acum alapteaza are nevoie de 3000 de calorii pe zi.

Ce fel de alimente ar trebui sa consume o femeie insarcinata?

O dieta bine echilibrata ar trebui sa contina cate ceva din toate grupele alimentare: lactate, fructe, legume, peste, carne, oua, grasimi si carbohidrati. Iar o femeie insarcinata ar trebuie sa poata consuma macar cate putin din toate aceste categorii pentru a avea o cantitate suficienta de energie.

Circa 10% din calorii ar trebui sa provina din proteine.Aceste proteine se gasesc in special in peste, oua si lactate.

Aproximativ 35% din calorii sa provina din grasimi, adica din alimente continand unt, uleiuri, margarine, lactate si nuci.

Aproximativ 55% din calorii ar trebui sa ii primeasca din carbohidrati, acestia regasindu-se in paine, paste, cartofi, orez, grau si alte produse cerealiere.

Ce alte vitamine si minerale sunt esentiale pe perioada sarcinii?

Acidul folic in perioada sarcinii

alimentatia in sarcinaPe perioada primelor trei luni de sarcina ( si de preferinta si inainte de a ramane insarcinata) o femeie are nevoie de acid folic. Acesta face parte din grupul de vitamine si este cunoscut si sub denumirea de vitamina B9, iar in sarcina joaca un rol fundamental in crearea si dezvoltarea sistemului nervos al copilului

Acidul folic poate ajuta la prevenirea aparitiei defectelor de tub neural cum ar fi spina bifida sau alte malformatii congenitale.

Surse naturale de acid folic sunt mazarea, fructele, legumele verzi, sucul de portocale si orezul. Se recomanda ca fiecare femeie insarcinata sa ia circa 400 de micrograme de supliment alimentar cu acid folic pe zi incepand cu doua luni inainte de concepere si continuand in primele trei luni de sarcina.

Dosajul de acid folic ar trebui sa fie mai mare (5 mg pe zi) daca femeia sau partenerul ei au mai nascut anterior un copil cu defect de tub neural sau daca unul din ei sufera de spina bifida sau daca au in familie un istoric de afectiuni ale tubului neural.

Fierul in perioada sarcinii

Pe perioada sarcinii, organismul femeii are nevoie de mai mult fier decat de obicei pentru a produce tot sangele de care are nevoie pentru a asigura circulatia nutrientilor prin placenta. O buna sursa de fier sunt legumele verzi cum ar fi brocolliul sau spanacul, painea din cereale integrale, musli-ul sau capsunile.

Fierul se absoarbe mai usor in organism daca se ia impreuna cu vitamina C (ori ca supliment ori direct din citrice). De asemenea este bine de stiut ca ceaiul sau cafeaua pot interfera cu absorbtia de fier din organism.

Deseori se recomanda ca toate femeiele insarcinate sa ia zilnic un supliment alimentar cu fier incepand cu a 20 a saptamana de sarcina. Insa acest sfat nu se aplica daca femeia are o dieta corecta si echilibrata iar testele de sange arata ca nu este anemica. De retinut ca suplimentele alimentare cu fier pot cauza constipatie.

Zincul si calciul in perioada sarcinii

Mineralele zinc si calciu sunt de asemenea necesare pentru dezvoltarea embrionului insa in cazul lor, ele pot fi obtinute prin simpla urmare a unei diete echilibrate.

Ce mancaruri trebuiesc evitate pe perioada sarcinii?

Este foarte important sa se evit consumul de vitamina A deoarece poate cauza malformatii embrionului. Alimentele continand cantitati mari de vitamina A cum ar fi ficatul, trebuiesc consumate doar ocazional. De asemenea branza nepasteurizata si pateul sunt de asemenea nerecomandate deoarece prezinta riscul de transmite boli infectioase cum ar fi listeria.

Cum sa se evite constipatia in timpul sarcinii ?

Constipatia pe perioada sarcinii poate fi cauzata de schimbarile hormonale care cauzeaza la randul lor o miscare mai slaba a intestinelor. De asemenea, vinovate de constipatie se mai fac si suplimentele pe baza de fier.

Pentru a evita constipatia, trebuiesc consumate alimente bogate in fibre cum ar fi fructele, legumele, painea si cerealele integrale, prunele si sucul de prune. Consumul de 2-3 litri de apa pe zi va ajuta de asemenea la prevenirea constipatiei pastrand scaunele umede.

Exercitiile regulate vor ajuta de asemenea la miscarea intestinelor.Spre exemplu 20-30 de minute de innot sau o plimbare rapida, de 2-3 ori pe saptamana sunt suficiente.

In cazuri deosebite se poate apela si la medicamente anti constipatie dar doar la recomandarea medicului sau a farmacistului.

Este normal ca pe timpul sarcinii femeia sa creasca in greutate cu 10-12 kg?

Din motive de ordin practic, sarcina este impartita in trei perioade

-prima perioada tine de la 0 la 12 saptamani unde este este normal sa se castige 1-2 kg

– a doua perioada de la 12 la 28 de saptamani unde este normal sa se castige circa 300-400g/ saptamana

– a treia perioada de la 28 la 40 de saptamani unde se castiga in medie 1-3 kg/ luna.

Problema greutatii nu este una care sa trebuiasca sa creeze o obsesie deoarece greutatea este oarecum irelevanta pe perioada sarcinii, totusi cresterea in greutate excesiva nu este de dorit deoarece cele mai multe femei vor dori sa revina la veche silueta dupa nastere.

Si totusi de unde vin kilogramele in plus (aproape 12 in total) ?

Pai un copil cantareste circa 3,5 kg, uterul ajunge si la 900 de g, placenta creste si ea pana la 650 g, lichidul amniotic cantareste in medie 800 de g, sanii femeii cresc si eu cu 400g, sangele in plus mai adauga 1,25 kg iar apa retinuta in corp mai pune 2kg pe cantar. In plus, stratul de grasime de sub piele cantareste si el in plus cu vreo1,7 kg.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *