Search for content, post, videos

Motive pentru care mananci in exces si te ingrasi fara sa-ti dai seama

Odata ce ai identificat motivele pentru care mananci in exces poti sa iti reglezi aportul alimentar zilnic astfel incat sa-ti mentii greutatea corporala sau chiar sa slabesti in mod sanatos.

Oamenilor le place sa manance, este o lege a naturii. Insa unii oameni depun eforturi mai mari decat altii in a se opri la cantitatea potrivita de mancare. Unele persoane consuma atata cantitate alimentare cat are nevoie corpul lor, in timp ce altele nu se opresc pana nu ajung la senzatia de prea plin dupa masa. Astfel, mananc excesiv de mult. Michael Roussell, specialist in nutritie, atrage atentia ca identificarea motivelor pentru care un om mananca in exces este cea mai buna cale de a-i reduce aportul alimentar pana la un nivel normal pentru organismul sau.

 
Iata cele mai frecvente motive pentru care oamenii mananca mai mult decat trebuie!

 
1. Hrana ca recompensa  
Mancarea inseamna mai mult decat calorii, reprezinta o parte importanta din cultura si experientele sociale ale fiecaruia. In acest context, psihic vorbind, chiar si cel mai echilibrat om, fara sa-si dea seama, poate transforma hrana in recompensa. Cum?

„Am avut o zi plina, am muncit ca sclavul. Merit un pahar de vin!”, insa vinul se transforma intr-o zi intreaga. „Am alergat toata ziua de colo colo, ma mir ca am scos-o la capat. Merit o prajitura”. Si asa mai departe.

Acest tip de recompensa este una dintre principalele cauza ale ingrasarii, caci oamenii tind „sa se recompenseze alimentar” mai des decat isi dau seama! Orice om are nevoie de un moment de destindere, inclusiv alimentare, dar mai mult de o singura data pe saptamana de „desfatare culinare” (si asta relativ moderata) nu trebuie sa exista!

 
2. „Lasa ca merge!”/ „Ce mai conteaza?!”
 
Esti in fata unei pizza, ai mancat o felie si te intinzi dupa a doua. Initial eziti, dar apoi te gandesti: „Lasa ca merge! Oricum mi-am stricat alimentatia azi. Ce mai conteaza?!”. Ei bine, conteaza o felie in plus sau in minus cu atat mai mult cu cat acest gen de „delasarea alimentara” este deseori frecventa. Din nou: a manca pizza ocazional nu este o problema pentru sanatate sau pentru silueta. Daca stii ca te asteapta o masa mai bogata caloric, poti sa compensezi mancand mai light ziua respectiva sau ajustandu-ti regimul alimentar de a doua zi. Dar una e sa se intample acest lucru o data la doua saptamani si alta e sa ai trei-patru zile pe saptamana in care ajungi sa spui „Lasa ca mai merge o felie in plus!” la masa.

 
3. Exigente prea mari de la propria persoana

Un alt motiv pentru care oamenii tind sa manance excesiv de mult tine de restrictiile alimentare mult prea drastice pe care si le impun. Spre exemplu, este mai cu seama cazul persoanelor care tin diete foarte stricte, care pentru orice aliment ingerat se simt vinovate, care nu mananca ceea ce poftesc perioade lungi. Or, daca nu mananci cartofi prajiti cu lunile facand un efort sustinut sa te abtii, este de asteptat ca, la un moment dat, sa dai iama intr-un bol cu cartofi prajiti cat pentru patru persoane. Este valabila situatia pentru orice alimenta de la care faci eforturi sa te abtii.

Secretul consta in capacitatea de a lua o gura, de a gusta si de a te opri. Controlul alimentar care porneste de la psihic este cel care poate salva o persoana de la a manca excesiv. Este firesc sa poftesti dupa ciocolata! Mai bine mananci un patratel de ciocolata neagra o data la doua zile decat sa mananci o tableta intreaga, dintr-un foc, o data pe saptamana.

 

4. Ai atentia distrasa in timp ce mananci

Cand iei masa, iei masa si atat! Asa ar trebui sa fie! Insa prea putine persoane mananca si atat. De regula, multi iau masa si citesc ziarul, se uita pe Facebook, verifica mailul, se uita la televizor si asa mai departe. Orice activitate care insoteste actul de a manca distrage atentia de la procesul de mestecare. In mod inconstient, omul nu-si da seama cat mananca si cand e satul. Statistic, cei care mananca facand si altceva intre timp ingereaza cu 30% mai multa mancare decat cei care atunci cand iau masa isi dedica toata atentia farfuriei pe care o au in fata. Asadar, renuntarea la alte activitati in timp ce mananci este una dintre metodele eficiente pentru a te asigura ca mananci doar cat trebuie!

 
5. Mananci mai mult de oboseala
 
Intr-adevar, atunci cand organismul este obosit, suprasolicitat, cere de mancare mai mult, mai des si mereu mai nesanatos. Insa o masa copioasa si cantitativ mare nu o sa-ti reduca nivelul de oboseala, doar o sa te ingrase! Oboseala „se trateaza” cu somn, iar foama cu mancare. Nu altfel!

loading...
<

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *