Search for content, post, videos

Mituri alimentare care ne ingrasa si pe care le-am invatat de la parinti

“Mananca tot din farfurie” este doar una dintre vorbele des auzite in copilarie care s-au inradacinat atat de puternic in mintea multora dintre noi incat, chiar daca avem burta plina, tot ne fortam sa termina toata portia de mancare.

 

1. Nu-ti strica pofta de mancare!

 

Multi parinti le interzic copiilor sau isi indeamna micutii sa nu manance inainte de masa. Insa, gustarile dintre mese sunt esentiale pentru mentinerea unui nivel echilibrat all glicemiei si, implicit, pentru a tine sub control pofta de mancare. Mai mult, cand vine vorba de fructe, mai ales, acestea in niciun caz nu trebuie mancate la masa, cand exista alte mancaruri mai consistente. Ele trebuie consumate fie cu cel putin 30 de minute inainte de masa, fie cu doua ore dupa masa.

 

Sanatos este sa nu treaca mai mult de trei-patru ore intre mese. Cu alte cuvinte, dupa o masa principala, in cel mult trei-patru ore sa iei o gustare de 100 pana la 200 de calorii, care poate consta intr-un fruct, intr-un iaurt sau in 50 de grame de migdale, alune de padure sau alt tip de seminte.

 

2. Mananca tot din farfurie!

 

“Mananca tot din farfurie” sau “Nu-ti lasa norocul in farfurie” – iata doua dintre indicatiile pretioase des oferite de parinti la masa. Dar este chiar indicat sa lasi mancare in farfurie. Chiar daca unele persoane vor veni cu argumente de tipul “Este o risipa sa arunci mancare”, acest argument va pali cu totul cand numarul de kilograme se va acumula in timp. Este perfect normal sa lasi ceva in farfurie, caci multi dintre noi obisnuim sa ne punem mai mult decat putem manca. Daca, pe fond de foame, ne punem totusi mai mult, ar trebui sa lasam in farfurie macar doua trei guri.

 

3. Nu manca inainte sa faci sport ca vei avea crampe!

 

Intr-adevar, sa iesi la alergat imediat dupa cina sau dupa un mic dejun copios nu este o idee stralucita. Dar o masa usoara, care nu te lasa cu senzatia de prea plin, cu 30-60 de minute inainte de a face sport chiar te poate ajuta sa-si eficientizezi antrenamentul, pentru ca-ci ofera energie.

 

4. Hai mai repede!

 

Unii parinti obisnuiesc sa-si grabeasca copiii la micul dejun pentru ca trebuie sa-i duca la scoala si intarzie. Iar un copil care aude adesea “hai mai repede” se prea poate sa ajunga un adult grabit la randul lui cand este la masa. Astfel, in mod inconstient, poate sa se obisnuiasca sa manance repede la absolut oricare masa. La fel se intampla si in recreatiile de 5-10 minute de la scoala in care, neavand timp sa manance cum trebuie, copiii se grabesc. Poate nu pare mare lucru in copilarie, insa un adult care mananca mereu repede risca sa aiba probleme de digestie si chiar cu kilogramele in plus, pe masura ce inainteaza in varsta. Graba strica treaba! Asta este expresia pe care trebuie sa ne-o amintim la fiecare masa.

 

5. Astazi meriti desert!

 

Multi copii asociaza dulciurile cu o recompensa. “Ai luat o nota buna la scoala? Bravo! Hai sa-ti iau o inghetata!” Acest tip de recompensa le este oferit si copiilor din zilele noastre si le-am primit si noi in copilarie. Insa, involuntar, parinte inradacineaza o idee gresita in mintea copilului: bunatatile sunt niste recompense. Mai rau este ca multi copii devin adulti pastrand aceasta idee.

 

“Am avut o zi grea, m-am spetit 12 ore azi. Merit si eu o pizza, nu?” – cam asa se materializeaza acest lucru la maturitate. Insa, considerand mancarea un fel de recompensa, exista riscuri majore de ingrasare, de unde deriva si toate celelalte probleme legate de supraponderabilitate si obezitate. De ce? Pentru mai toti oamenii sunt maestri in a-si gasi motive pentru a se recomensa, fie ca o fac pentru o zi solicitanta la munca, un examen mai greu la facultate, fie ca o fac pentru ca au reusit cu adevarat sa realizeze ceva bun. Oricum ar fi, oamenii isi gasesc motive sa se recompenseze, iar cand o fac cu mancare, kilogramele se repun. Mancarea trebuie privita strict ca un mijloc – gustos, ce-i drept – de supravietuire, nu ca o recompensa.

 

loading...
<

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *