Search for content, post, videos

Grasimile mononesaturate si saturate in dieta. Ce sunt de fapt si cum o influenteaza

Se pare ca, mult mai multe femei se lupta cu kilogramele in plus si speriate de faptul ca nu reusesc sa ajunga la greutatea pe care si-ar dori-o, sunt tentate sa renunte la o serie de alimente, mai cu seama la grasimi.

Si cum obezitatea este un factor de risc pentru numeroase boli, dintre care diabetul, bolile cardiace, cancerul, litiaza biliara, sindromul de apnee în somn si osteoartroza, aceasta decizie pare sa fie deosebit de corecta si plauzibila.

Ceea ce nu prea se stie insa, este faptul ca nu toate grasimile sunt daunatoare, motiv pentru care ar trebui sa se faca diferentele de rigoare.

Grasimile monosaturate se gasesc in mod natural in uleiuri de plante cum ar fi cele extrase din masline, arahide, nuci, avocado, fiind in general in stare lichida la temperatura camerei. Uleiul mononesaturat este considerat a fi cel mai indicat ulei pentru gatit, datorita punctului sau inalt de oxidare, care nu ii permite sa se transforme in ulei hidrogenat nesanatos.

Grasimile mononesaturate sunt apreciate si pentru faptul ca scad colesterolul, ajutand astfel la prevenirea bolilor de inima si a anumitor tipuri de cancer. Ele ajuta la formarea membranelor celulare si a unor compusi asemanatori hormonilor, ce regleaza presiunea arteriala, frecventa cardiaca, constrictia vaselor sanguine, coagularea sangelui si sistemul nervos.

EXEMPLE de grasimi mononesaturate :

– Uleiuri: ulei de rapita, ulei de masline, ulei de arahide;

– Fructe si seminte oleaginoase: nuci macadamia (neprajite), arahide si unt de arahide natural.

Grasimile saturate sunt grasimile rele, pe care ar trebui sa le elimini din alimentatie si pe care le recunosti usor, intrucat acestea isi mentin starea solida atunci cand sunt lasate la temperatura camerei. Ceea ce trebuie sa stii este ca ele raman solide si lipicioase si in corpul tau, fixandu-se pe celulele din stomacul tau, pe posterior si pe coapse, determinand cresterea alarmanta a colesterolului.

Tocmai de aceea ar fi indicat sa renunti la alimentele ce contin astfel de grasimi sau sa le consumi cu moderatie, intrucat grasimile saturate sau acizii grasi pot creste nivelul colesterolului din sange odata cu riscul aparitiei unor boli coronariene.

Este cazul carnurilor grase, untului, inghetatei, uleiurilor de palmier si de cocos.

Daca doresti sa nu te ingrasi si sa nu iti pui sanatatea in pericol, nutritionistii recomanda evitarea grasimilor saturate, precum si limitarea grasimilor la 20% pana la 35% din totalul caloriilor zilnice. Alege grasimile din surse sanatoase, ca de exemplu nucile, maslinele, uleiul de canola sau de arahide.

EXEMPLE de grasimi saturate pe care va trebui sa le eviti:

– Uleiuri: unt de cacao, ulei de cocos, ulei de palmier;

– Produse lactate: unt, lapte, crema de branza, smantana nefermentata, untura, smantana fermentata, inghetata cu grasimi, lapte nedegresat;

– Carne: grasime de vita, grasime de porc.

loading...
<

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *