Search for content, post, videos

13 adevaruri stiute si nestiute despre metabolismul tau

Informatii despre activitatea metabolismului uman abunda din toate sursele, de la cele oficiale, care vin de la specialisti, la cele neoficiale, care se transmit din gura-n gura.

Astfel, se strecoara multe neadevaruri. Iata cele mai frecvente probleme pe care ni le punem despre modul de functionare al metabolismului nostru si adevarurile legate de ele.

1. Ce este metabolismul

Metabolismul se refera la toate procesele corpului prin care acesta descompune hrana si o transforma in energie. Aceste procese se refera atat la respiratie, cat si la digestie, la sustinerea masei musculare, la depozitarea grasimii si la circulatia sangcelor. Practic, este vorba de orice parte si proces ale corpului pentru functionarea carora este necesara transformarea nutrientilor in energie/calorii.  Metabolismul implica doua procese distincte: reactiile anabolice, care presupun sustinerea si dezvoltarea structurilor celulare si depozitarea energiei, si reactiile catabolice, care presupun descompunerea moleculelor pentru generarea de energie.

2. Ce este rata metabolica

Metabolismul este adesea confundat cu rata metabolica. Aceasta din urma este, de fapt, ritmul/viteza metabolismului uman prin care este consumata energia. Mai pe scurt, este ritmul de ardere a caloriilor ingerate.

3. In general, cu cat masa musculara este mai mare si cea a grasimii mai mic, cu atat rata metabolismului este mai mare

Rata metabolica este puternic influentata de cele doua mase ale corpului: muschii si tesutul adipos. Persoanele care au mai multi muschi si mai putina grasime au rate metabolice mai mari, in timp ce persoanele mai grase, care au implicit mai putina masa musculara, au un ritm metabolic mai lent.

4. Ce stil alimentar iti poate creste rata metabolismului

Studiile au aratat ca organismul consuma mai multa energie pentru a procesa alimentele bogate. Cu cat alimentatia contine mai multe proteine (carne, spre exemplu), cu atat rata metabolica creste.

5. Cum difera rata metabolica de la femei la barbati

Barbatii au, de regula, un ritm metabolic mai rapid decat femeile, pentru ca au mai multa masa musculara. Chiar daca un barbat are cateva kilograme in plus fata de greutatea corporala normala, o femeie cu o silueta in limite normale va avea mai mult tesut adipos decat muschi, in comparatie procentuala fata de barbat.

6. Ce ne influenteaza metabolismul

Metabolismul si rata metabolica sunt influentate de numerosi factori. Mostenirea genetica joaca un rol extraodinar de important. Este unul dintre motivele pentru care unele persoane pur si simplu nu se ingrasa, indiferent ce si cat mananca, in timp ce alti oameni se ingrasa chit ca mananca foarte putin. Al doilea factor este stilul de viata – mai exact regimul alimentar si efortul fizic depus. Cu cat regimul alimentar este mai bogat in grasimi si in carbohidrati, iar efortul fizic este la nivel minim, adesea inexistent, cu atat exista riscuri reale si foarte mari ca persoana sa se ingrase. Al treilea factor este varsta. Indiferent daca ai un ritm metabolic mai rapid sau mai lent, un lucru este cert: cu cat inainteaza omul in varsta cu atat arderile devin mai lente.

7. Metabolismul este controlat de tiroida

Glanda tiroida este principalul organ care regleaza metabolismul, producand hormoni care influenteaza aproape orice aspect de functionare a corpului: cat de incet sau cat de repede sunt arse caloriile, cand si daca cladesti masa musculara prin proteine sau depozitezi energie in tesutul adipos si cum raspunde corpul tau la alti hormoni. Spre exemplu, persoanele care sufera de hipertiroidie (glanda produce prea multi hormoni) sunt de regula mai slabe, iar cele care au hipotiroidie (glanda tiroida este mai lenesa) sunt mai degraba grase sau au tendinte de ingrasare.

8. Trasul de fiare iti mareste rata metabolica

Intr-adevar, exercitiile fizice de forta, cunoscute popular ca trasul de fiare la sala, te pot ajuta sa slabesti accelerandu-ti ritmul metabolic. Insa oamenii de stiinta nu au putut pune punctul pe „i” si n-au cazut de comun acord asupra modului in care acest lucru se intampla.

Pe masura ce imbatranesti, rata metabolica incetineste

 Odata cu trecere anilor, corpul pierde masa musculara in mod inevitabil. Din acest motiv, ritmul arderilor din corpul tau incetineste, mai ales dupa varsta de 25-30 de ani. Cu fiecare deceniu care trece, rata metabolica scade cu 2%.

9. Dietele hipocalorice nu fac altceva decat sa-ti scazi ritmul metabolic

Dietele foarte drastice, care presupun mai putin de 1.200 de calorii pe zi, sunt, de fapt, un esec in sine. Cu cat corpul primeste mai putine calorii, cu atat rata metabolismului scade. De ce? Organismul are propriul sau mecanism de autoaparare. Atunci cand este intr-o perioada de privatiune alimentara, isi incetineste arderile tocmai pentru a consuma mai lent ceea ce primeste. Mai mult de atat, nu este nevoie de o dieta drastica pentru incetinirea arderilor. Spre exemplu, si perioadele mari de timp care trec de la o masa la cealalta scad ritmul metabolic. Din acest motiv este recomandat sa mananci o data la trei-patru ore. Evident, mesele trebuie sa fie usoare. Ideal este sa ai trei mese principale mici ca portii si doua gustari pe zi. Cu cat corpul primeste energie mai des, dar cate putin, cu atat este mai antrenat sa arda calorii.

10. Cofeina creste rata metabolismului

Cofeina este un stimulent prin definitie si poate, intr-adevar, sa-ti creasca ritmul metabolismului. Din acest motiv nu este contraindicat consumul de cafea in curele de slabire. Studiile arate ca o cafea lunga pe zi poate creste rata metabolica cu 3-4%, dar pe perioade scurte de timp.

11. Mancarurile picante cresc rata metabolismului

Unele preparate picante pot sa accelereze arderile. Insa adevaratul miracol in acest sens in face ardeiul iute care contine o substanta denumita capsaicina. Aceasta stimuleaza procesul metabolic denumit termogeneza, prin care corpul produce caldura, fapt ce duce la arderea mai multor calorii. Stim toti cum ne apuca transpiratiile dupa ce am luat o imbucatura zdravana de ardei uite la o masa! Cu toate acestea, efectul nu este atat de mare incat sa fie suficient pentru a slabi.

12. Rata metabolica este influentata de clima

Corpul tau munceste in permanenta pentru a-si mentine temperatura optima, aceea de aproximativ 36-37 de grade Celsius. In sezonul rece, cand temperatura de afara scade semnificativ, metabolismul tau accelereaza pentru ca se straduieste sa genereze cat mai multa caldura pentru a mentine organele la adapost. In sezonul cald, metabolismul este iarasi pus la treaba pentru a mentine temperatura optima a corpului care risca sa se supraincalzeaza – iata de ce transpiram vara! Studiile arata ca oamenii care traiesc in zone tropicale au un ritm metabolic bazal (atunci cand nu depune efort sub nicio forma) cu 5% pana la 20% mai rapid decat cei care traiesc in zone temperate, cum este cazul nostru..

13. Ce consuma cele mai multe calorii

Corpul consuma mai multe calorii doar sustinand procesele vitale ale corpului decat atunci cand este supus efortului fizic. Cu alte cuvinte, intre 65% si 75% din totalul caloriilor arse intr-o zi sunt consumate de metabolism pentru a respira, a gandi, a manca, a digera, se deplasa si asa mai departe. Activitatii fizice propriu-zise ii sunt atribuite cu cel mult 30% din caloriile arse – si asta in ipoteza in care exista totusi efort fizic macar moderat in fiecare zi. Daca ziua se reduce la ciclul pat-scoala-plimbare-pat sau pat-birou-pat, exista riscuri mari ca aceste 30% din caloriile care ar fi trebui sa fie consumate sa ajunga pe solduri, pe abdomen, sau in alte zone cu tendinte de ingrasare.

loading...
<

1 comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *